Veel mensen hebben dromen. Dromen over ondernemen bijvoorbeeld. Een eigen horecazaak of een winkel. Met jouw unieke persoonlijke stempel. Blijft het bij dromen over een eigen winkel? Of ga je het dit jaar ook echt doen? Er is een groot verschil tussen dromen en doen. Jouw ideale beelden omzetten in een fysieke winkel. Het vraagt je te schakelen tussen jouw creativiteit en praktische zaken als vergunningen en verzekeringen. Als dat vooruitzicht jou niet tegenhoudt, is er een grote kans dat jij de stappen gaat zetten om jouw droom te verwezenlijken.
Van dromen naar doen
In de praktische uitvoering van jouw droom, kunnen klusjes voorbij komen waar je minder blij van wordt. Zoals de boekhouding. Of een opleiding die je eerst moet volgen om de juiste papieren te hebben. Zoals hygiëne certificaten voor een horecazaak. Maar in het proces van dromen naar doen, hoort dat er nu eenmaal bij. En natuurlijk kun je sommige klusjes uitbesteden. Maar als je eenmaal voor je droom gaat zal dat je zoveel energie geven, dat geen enkele klus je teveel is.
Droom en zie de werkelijkheid
Droom je van een winkel? Geeft het je een heerlijk gevoel te bedenken dat jij de inkoop mag doen van leuke spullen? En hoor je de kassa al rinkelen voor tevreden en geïnspireerde klanten? Je komt er pas achter of dit de juiste droom is voor jou als je de dagelijkse werkelijkheid voor ogen ziet voordat je begint. Zie jij jezelf 6 dagen per week in een winkel staan? Flink sjouwen met dozen voorraad en het afhandelen van de administratieve rompslomp. Omdat je elk kwartaal belastingaangifte moet doen.
Ga je starten? Blijf dan praktisch!
Je vindt een mooi pand en knapt het op. Dat inrichten is echt een onderdeel van je eerste roze-kleurige droom. Maar je moet ook een brandverzekering regelen. En je inboedel en voorraad verzekeren. Bereken hier alvast wat die inboedelverzekering kost. Vind een boekhouder en houd al je kosten bij. Met facturen op naam van jouw bedrijf kun je ook je aanloopkosten aftrekken van de belasting. Dat betekent dat je die kosten van je eerste winst af mag trekken voordat je belasting gaat betalen. Regel alles bij de start tot in de puntjes. Van de veiligheid in je winkel tot het opzetten van een overzichtelijke administratie. Dat geeft je rust. Dan kun je daarna eindeloos geïnspireerd aan de slag met je collectie en de marketingactiviteiten.
Laat je je niet ontmoedigen door al deze minder leuke klusjes? Dan ben je klaar om te gaan ‘doen’. Het is dan alleen nog een kwestie van durven de stap te nemen. Succes en geniet ervan!